Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου 2013

Το σημαντικό ή το ... επείγον;;



Έρχεται κάποια στιγμή στη ζωή μας που επανεξετάζουμε τις επιλογές και τις προτεραιότητές μας.
Αναλογιζόμενοι τις επιλογές του « τότε » - πολλές εκ των οποίων αποτελούν και προτεραιότητες του σήμερα – αναρωτιόμαστε σε ποιο βαθμό μας  εκπροσωπούν ακόμα. Σε ποιο βαθμό παραμένουν ζωντανές μέσα μας;
Πόσες απ’ αυτές;
Όλες;
Κάποιες;
Κι αν είχαμε τώρα τη δυνατότητα ν’ αλλάξουμε τη ζωή μας, τι θα επιλέγαμε; Τα ίδια ή διαφορετικά πράγματα;
Το πιθανότερο είναι να διαπιστώσουμε ότι οι περισσότερες από τις επιλογές που κάναμε στα πρώτα χρόνια της ζωής μας, δε μας αντιπροσωπεύουν πλέον και ότι, αν μπορούσαμε τώρα να τις επαναπροσδιορίσουμε,  θα ήταν όχι μόνο διαφορετικές,  αλλά  πολύ πιθανόν και αντίθετες.

Ωστόσο ένας  τέτοιος προβληματισμός σε τι ωφελεί, που αποσκοπεί;
Αφού τώρα έτσι κι αλλιώς οι επιλογές έχουν  γίνει και δε μπορούμε να φέρουμε το χρόνο πίσω. Ούτε μπορούμε να φορτώσουμε το βάρος των δικών μας αποφάσεων σε κάποιους άλλους…

Θα ήταν τουλάχιστον παράλογη η άποψη  ότι οι επιλογές που κάνει ο άνθρωπος σε μια συγκεκριμένη ηλικία, θα έπρεπε να τον καλύπτουν και σε όλες τις επόμενες ηλικίες της ζωής του. Γιατί αυτό θα σήμαινε ότι έκλεισε! Ότι δεν χρειάζεται να εξελιχθεί πλέον αφού οι αποφάσεις του παρελθόντος είναι κατάλληλες και για το υπόλοιπο της  ζωή του.

Τελικά είναι ή δεν είναι καλό ν’ αλλάζουμε κατά καιρούς απόψεις, αποφάσεις, τρόπο ζωής, ακόμα ακόμα και κοσμοθεωρία; Και γιατί αυτός που το κάνει θεωρείται συνήθως  ελαφρόμυαλος, επιπόλαιος  και ανικανοποίητος;

Η κοινωνία μας δεν ενθαρρύνει κάτι τέτοιο. Γι’ αυτό και πολλοί από μας θεωρούμε λανθασμένη μια τέτοια στάση ζωής. Αλλά δεν είναι μόνο το τι είναι κοινωνικά αποδεκτό που μας αποτρέπει από τις εκάστοτε αλλαγές. Οι φόβοι μας είναι ο πιο ισχυρός ανασταλτικός παράγων. Όπως επίσης, εντελώς ανασταλτική είναι  μια από τις πιο ισχυρές πεποιθήσεις που κυκλοφορούν ευρέως, ότι δηλαδή, «είναι πολύ αργά και είμαι πλέον πολύ μεγάλος για κάτι τέτοιο!!»
Αυτή η πεποίθηση και μόνο, μας αποκόπτει από όλη τη χαρά της ζωής, από κάθε πρόοδο και καινοτομία.

Γιατί, τι είναι εκείνο που δίνει την περισσότερη χαρά; Η μονότονη επανάληψη των ίδιων και των ίδιων ή το να αφεθούμε στο άγνωστο κι όπου μας βγάλει;
Πόσο χαρούμενοι κι ανανεωμένοι νοιώθουμε όταν φέρνουμε κάτι καινούργιο στη ζωή μας, όταν ξεκινάμε μια καινούργια δραστηριότητα, όταν εμφανίζεται από το πουθενά κάτι απρόσμενο, όταν κάποιος μας κάνει ένα δώρο χωρίς να είναι η γιορτή μας, όταν ανακαλύπτουμε ένα μέρος για πρώτη φορά, όταν γνωρίζουμε ένα νέο άνθρωπο, όταν μας έρχεται μια ιδέα και αποφασίζουμε να την εφαρμόσουμε, και τόσα άλλα…

Αξίζει λοιπόν τον κόπο να επιδιώκουμε  όλα όσα μας ανανεώνουν και μας τροφοδοτούν με ενέργεια και αισιοδοξία;
Νομίζω ότι θα συμφωνούσαμε όλοι σε κάτι τέτοιο γιατί καθένας από μας που το έχει βιώσει  έστω και για λίγο, έχει καταλάβει την αξία του.
Καθετί επαναλαμβανόμενο και προβλεπόμενο μας κουράζει και στην προσπάθειά μας «να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων»,  μας απομυζά όλη μας την ενέργεια. Αντίθετα καθετί καινούργιο και μη αναμενόμενο μας ενθουσιάζει και φορτίζει τις μπαταρίες μας.


Διότι στην πραγματικότητα δε θέλουμε, δεν αγαπάμε αυτό που κάνουμε και έτσι προσπαθούμε να πείσουμε τον εαυτό μας να το κάνει. Προβάλουμε στη νοητική μας οθόνη τα άπειρα λογικά επιχειρήματα. Όπως:
Ανέλαβα μια ευθύνη και πρέπει να τη βγάλω πέρα!
Αν δεν ενδιαφερθώ εγώ δεν υπάρχει κανένας άλλος να το κάνει!
Αν οι λογαριασμοί δεν πληρωθούν έγκαιρα θα μου κόψουν το φως το νερό και το τηλέφωνο!
Αν δεν είμαι εντάξει στη δουλειά μου θα με απολύσουν και θα μείνω άνεργος!
Αν κάνω κάτι που μ’ ευχαριστεί δε θα μου μένει χρόνος για την οικογένειά μου!
Αν αφήσω τη δουλειά μου και κάνω το όνειρο της ζωής μου,  θα πεινάσω κι εγώ κι  η δικοί μου. Αυτά δε γίνονται σ’ αυτές τις ηλικίες.
Μα τι μου λένε; Ν’ αφήσω το επείγον για το σημαντικό; Τα έξοδα τρέχουν …

«Ν’  αφήσω   το  επείγον   για   το   σημαντικό;»


Αλήθεια έχετε σκεφθεί τι είναι πιο καίριο για τη ζωή σας; Το επείγον ή το σημαντικό;

Για να απαντήσει κανείς σ’ αυτό το ερώτημα πρέπει να ξεκαθαρίσει τι αποτελεί για τον ίδιο σημαντικό και τι επείγον.
Ίσως δεν είναι τόσο εύκολο να το προσδιορίσουμε μια και πολλά από τα πιο πάνω παραδείγματα μοιάζουν τόσο επείγοντα  όσο και σημαντικά.
Όμως, για διαφορετικούς λόγους. Εκεί είναι και η ειδοποιός διαφορά!
Ποιο είναι λοιπόν το κριτήριο;
Ποιον θα πρέπει να ρωτήσω γι’ αυτό; Ποιος θα μπορούσε να μου δώσει την καλύτερη απάντηση;

Ξέρετε κάποιον να γνωρίζει εσάς τους ίδιους καλύτερα από τον εαυτό σας;
Κι όταν λέω τον εαυτό σας δεν εννοώ αυτόν που υφίσταται και αναπαράγει τον ατέρμονο εσωτερικό διάλογο απ’ όπου προέρχεται όλη αυτή η λογική επιχειρηματολογία που δεν έχει τέλος.
Εννοώ τον βαθύτερο εαυτό σας, την εσωτερική σας  φωνούλα  που σας λέει τι είναι το καλύτερο για σας. Που είναι πάντα με το μέρος σας και δεν υπάρχει περίπτωση ποτέ να σας προδώσει, να σας παρασύρει σε κάτι που δε θέλετε ή να σας κάνει να μετανιώσετε για τις αποφάσεις σας. Το διαισθητικό σας εαυτό.
Αυτόν που σας φωνάζει κάθε στιγμή και σας λέει ποιο είναι το καλύτερο για σας, αλλά εσείς τον αγνοείτε γιατί, είτε πιστεύετε πως δεν υπάρχει, είτε γιατί είστε πάρα πολύ επικεντρωμένοι στα επείγοντα της ζωής σας, όπως,  η συγκέντρωση ακόμα περισσότερων υλικών αγαθών, το αυγάτισμα των χρημάτων σας, το αβέβαιο μέλλον των παιδιών σας, το τι κάνει ο διπλανός, τα νέα μέτρα της κυβέρνησης ( πώς να μην τα παρακολουθήσουμε στην τηλεόραση; Μας αφορούν όλους! ), την εξονυχιστική καθαριότητα του σπιτιού σας, το διάβασμα των παιδιών σας  γιατί μόνα τους δε μπορούν, το τι θα ψωνίσετε και θα φορέσετε ώστε να είστε ελκυστικοί και γοητευτικοί για να αρέσετε….   Και η λίστα συνεχίζεται.

Όλα αυτά τα «σημαντικά και απαραίτητα» είναι που μας έχουν κάνει να χάσουμε το πραγματικό νόημα του σημαντικού στη ζωή.
Έχουμε χάσει το μέτρο και έχουμε αντικαταστήσει το ουσιαστικό με το δευτερεύον, το σημαντικό με το ασήμαντο, αυτό που μας προσφέρει χαρά μ’ αυτό που μας προσφέρει εξουσία, τον αυθορμητισμό με την επιφυλακτικότητα, την απλότητα με την πολυτέλεια  και πάει λέγοντας.
Γι’ αυτό αισθανόμαστε ανικανοποίητοι και ό,τι κι αν έχουμε, νοιώθουμε μέσα μας ένα κενό. Την αίσθηση ότι κάτι μας λείπει. Και ξέρετε τι είναι αυτό το κάτι;

Το σημαντικό! Αυτό που λείπει είναι η ουσία!!

Και εφόσον αυτό το κάτι λείπει, όλα όσα έχουμε δεν έχουν σημασία. Αυτό το κάτι είναι που δίνει πνοή κι ενέργεια και ψυχή σε ό,τι κάνουμε, σε ό,τι ζούμε, σε ό,τι έχουμε.

Είναι η αγάπη, η καλοσύνη, ο αυθορμητισμός, η καλή θέληση, η ανιδιοτελής προσφορά. Είναι οι αξίες μας, τα ιδανικά μας, τα οράματά μας, τα όνειρά μας. Εκείνα που είχαμε στα 18 μας, τότε που θέλαμε ν’ αλλάξουμε τον κόσμο και τώρα εκείνο που μας έχει μείνει είναι ο συμβιβασμός, οι εύκολες λύσεις και το να παπαγαλίζουμε την πνευματική τροφή που παίρνουμε, όχι από τα βιβλία, αλλά από την τηλεόραση!
Όλα αυτά αντιπροσωπεύουν το επείγον.
Για να δώσω μια αναλογία, είναι σα να μεγαλώνεις ένα παιδί και να του προσφέρεις τα πάντα και μάλιστα σε αφθονία, εκτός από ένα: την αγάπη!

Μήπως λοιπόν πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε την άποψή μας πάνω στο επείγον και το σημαντικό; Να συμπιέσουμε το επείγον μήπως και μπορέσουμε να δώσουμε θέση στο σημαντικό;


                                                                          Απο  καρδιάς

Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013

Αν οι γονείς αγαπούν τα παιδιά τους

 

Αν οι γονείς αγαπούν τα παιδιά τους, δεν θα είναι εθνικιστές, γιατί η λατρεία του κράτους φέρνει πόλεμο, που σκοτώνει ή ακρωτηριάζει τα παιδιά τους. Αν οι γονείς αγαπούν τα παιδιά τους, θα καταλάβουν ποια είναι η ορθή σχέση τους με την ιδιοκτησία, γιατί το κτητικό ένστικτο έχει δώσει στην ιδιοκτησία μια τεράστια και ψεύτικη σημασία, η οποία καταστρέφει τον κόσμο. Αν οι γονείς αγαπούν τα παιδιά τους, δεν θα ανήκουν σε καμία οργανωμένη θρησκεία, γιατί το δόγμα και η πίστη διαιρούν τους ανθρώπους σε αλληλοσυγκρουόμενες ομάδες.

Αν οι γονείς αγαπούν τα παιδιά τους, θα απομακρύνουν το φθόνο και την πάλη και θα βαλθούν να αλλάξουν ριζικά τη διάρθρωση της σημερινής κοινωνίας. Οι πλούσιοι ζουν σε μια ιδιάζουσα ατμόσφαιρα εντελώς δική τους. Δεν κατέχουν τον πλούτο, αλλά κατέχονται απ’ αυτόν, που είναι χειρότερο και από το θάνατο. Η φιλανθρωπία τους είναι αλαζονεία. Όσο πιο μεγάλη είναι η εξωτερική επίδειξη, τόσο πιο μεγάλη είναι η εσωτερική φτώχεια. Για να συγκεντρώσουν πλούτο πρέπει να κάνουν κακό, να είναι σκληροί, πρέπει να υπάρχει ασπλαχνία, πονηρός υπολογισμός, ατιμία, αναζήτηση δύναμης, εγωκεντρική δράση, που απλά καλύπτεται από εύηχες λέξεις όπως ευθύνη, καθήκον, απόδοση, δικαιώματα.

Ο επιτυχημένος άνθρωπος είναι σκληρός, κλεισμένος στον εαυτό του, είναι φορτωμένος με την ίδια του τη σπουδαιότητα, με τις ευθύνες του, τις επιτεύξεις του και τις αναμνήσεις του. Η επιθυμία για επιτυχία είναι επιθυμία για κυριαρχία. Ο νοήμων άνθρωπος, επειδή είναι ευχαριστημένος με τα λίγα, είναι ελεύθερος από τα πολλά αποκτήματα. Είμαστε πάντα φιλοξενούμενοι σ’ αυτή τη γη και πρέπει να έχουμε τη λιτότητα, που έχει ένας φιλοξενούμενος. Η λιτότητα είναι κάτι πολύ βαθύτερο από το να έχουμε μόνο λίγα πράγματα δικά μας.

Krishnamurti

Συνοδοιπόροι είμαστε με τον ίδιο προορισμό...

Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2013

Έφυγα...



Ένας μεγάλο, άναρχο ποτάμι είναι η ζωή. Προς τα πού κατευθύνεται; Που θέλει να φτάσει; Ποιος είναι τελικά ο σκοπός της; Ας είμαστε σε εγρήγορση, ας παρατηρήσουμε με ενάργεια, ας εμβαθύνουμε πίσω από τα γεγονότα και ίσως αν το θελήσει ο ουρανός να μάθουμε. Ίσως να αντιληφθούμε ότι κάθε τι που μας συμβαίνει, είναι ένα διδακτικό μάθημα που συνεισφέρει στην εξέλιξη μας. Κάθε πόνος, κάθε δάκρυ, κάθε στεναχώρια, δεν είναι παρά ένας βράχος στη  ροή του ποταμού της ζωής και υποκρύπτει μια προσκόλληση που εμποδίζει την ελεύθερη ροή του. Κάποιες φορές μάλιστα ο βράχος αλλάζει τη ροή του ποταμού διευκολύνοντας τη διέξοδό του προς τη θάλασσα. Αυτός είναι ο ύψιστος και αμείλικτος νόμος της ζωής. Αλλοίμονο σε εκείνους που αγκιστρώνονται σε ανθρώπους, σε  καταστάσεις ή γεγονότα, προβάλλοντας υποκριτικές δικαιολογίες για να μην αλλάξουν,  αρνούμενοι να κυλίσουν στο ρεύμα του μεγάλου ποταμού της εξέλιξης. Οτιδήποτε εμποδίζει αυτή τη ροή θα παραμεριστεί σύντομα χωρίς έλεος. Το ποτάμι θα καταλήξει έτσι κι αλλιώς στη θάλασσα. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να το καθυστερήσουμε. Και να υποφέρουμε.


Σφάλισα αυτή την πόρτα πίσω μου μια για πάντα. Κι έφυγα ! Έφυγα μην αντέχοντας την  υποκρισία, την ματαιοδοξία, το ψέμα και την ασυνειδησία στη ζωή μου. Ήλθε η ώρα να αλλάξω στάση ζωής. Έφυγα κι άφησα πίσω μου το παλιό, το νεκρό, το χιλιοειπωμένο που δεν γίνεται ποτέ πράξη, που δεν οδηγεί πουθενά. Δεν άκουσα παρά τα σπλάχνα μου που με καλούσαν να προχωρήσω. Υπάρχει μια αλάνθαστη φωνή μέσα μας που όταν την ακούσουμε δεν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία για το τι πρέπει να κάνουμε. Γύρισα τα νώτα μου στο σκοτάδι για να αναζητήσω το αληθινό φως. Ίσως βέβαια η πράξη μου αυτή να θεωρήθηκε φυγή και να πλήγωσε κάποιους συνοδοιπόρους. Λυπήθηκα στην αρχή γι’ αυτούς που δε θέλουν να δουν το προφανές. Τι πλήγωσα όμως στα αλήθεια; Τίποτα παραπάνω από το εγωκεντρικό και το ψεύτικο που επιμένει να ζει μέσα τους και με επιθανάτια αγωνία προσπαθεί να διατηρήσει τα ηνία. Ίσως, σκέφτομαι, να δημιουργήθηκε με αυτό το πλήγμα μια δυνατότητα, ένα ρήγμα, ένα άνοιγμα ώστε να εισέλθει μια ακτίνα από το άσβεστο φως της αλήθειας, ενώ συγχρόνως ελευθέρωσα τον εαυτό μου από την λανθασμένη αυτή προσκόλληση που με κρατούσε πίσω. Είναι εγκληματικό να συντηρεί κανείς το κατώτερο ον μέσα στον εαυτό του ή μέσα στους άλλους. Οφείλει να το σκοτώσει το συντομότερο δυνατόν. Ας αδράξουμε αυτή την ευκαιρία λοιπόν κι ας πορευτούμε εν ειρήνη. 




Τώρα, ελεύθερος πια από σκονισμένες αλυσίδες και κούφιους,  ολοφάνερα ματαιόδοξους, χωρίς αντίκρισμα χαρακτηρισμούς, παρακολουθώ με έκπληξη, ταπεινότητα κι ευγνωμοσύνη τα θαύματα που ο ποταμός της ζωής απλόχερα ξεδιπλώνει καθημερινά μπροστά μου. Ευχαριστώ…



Υ.Γ.

Από ότι σε σκλαβώνει, 
από ότι σε σκοτώνει, 
από ότι σε περιορίζει, 
από ότι σε ελαττώνει από αυτό που αληθινά είσαι…


Απομακρύνσου !


Η μεγαλύτερη ψευδαίσθηση είναι ότι υπάρχει ακόμη χρόνος.

Δεν υπάρχει.

Σπάσε τις αλυσίδες σου τώρα κι άσε το ποτάμι της ζωής να σε παρασύρει.


Συνοδοιπόροι είμαστε με τον ίδιο προορισμό...

Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

Εγώ και οι Άλλοι, Εμείς. Εγώ και Εμείς, εγώ



Σ᾿ αὐτὸ τὸν κόσμο, ποὺ ὁλοένα στενεύει, ὁ καθένας μας χρειάζεται ὅλους τοὺς ἄλλους. Πρέπει ν᾿ ἀναζητήσουμε τὸν ἄνθρωπο, ὅπου καὶ νὰ βρίσκεται.
Ὅταν στὸ δρόμο τῆς Θήβας, ὁ Οἰδίπους συνάντησε τὴ Σφίγγα, κι αὐτὴ τοῦ ἔθεσε τὸ αἴνιγμά της, ἡ ἀπόκρισή του ἦταν: ὁ ἄνθρωπος. Τούτη ἡ ἁπλὴ λέξη χάλασε τὸ τέρας. Ἔχουμε πολλὰ τέρατα νὰ καταστρέψουμε. Ἂς συλλογιστοῦμε τὴν ἀπόκριση τοῦ Οἰδίποδα.
Γ. Σεφέρης, Στοκχόλμη, 10 Δεκεμβρίου 1963


Ο ποιητής μας προτρέπει με τη διαχρονική παραίνεση να αναζητήσουμε τον Άνθρωπο και μέσα μας και εκτός μας. Οι άνθρωποι είναι παντού γύρω μας, αρκεί να τους αναζητήσουμε, να απλώσουμε το χέρι μας και αυτοί θα είναι δίπλα μας, συνοδοιπόροι. Τα τέρατα που πρέπει να καταστρέψουμε κατοικούν μέσα μας, είναι όλα αυτά που μας κρατάνε απομονωμένους αλλά και εσωτερικά πολωμένους. Είθε καθώς μαθαίνουμε να γίνουμε αυτό που είμαστε, όπως αγγέλλεται ο Πίνδαρος. Πριν την ανθρωποκεντρική μας εξέλιξη, θα πρέπει να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας. Ευχής έργο θα ήταν σ' αυτήν τη προσπάθεια η εύρεση ομοιοαρωγών.

Σκοπός του ανθρώπου που αναζητά την αυτοπραγμάτωση, είναι η ελευθερία, η λύτρωση από τα δεσμά που τον κρατάνε σκλάβο και υπνωτισμένο καθιστώντας τον ανίκανο να δει και να βιώσει τον πραγματικό του εαυτό, αυτό που Είναι. Το απαραίτητο για την αρχή της διαδρομής της αποδέσμευσης είναι να γίνει γνώστης της κατάστασής του. Να αυξήσει την συνειδητότητα του. Ένας κρατούμενος έγκλειστος σε σωφρονιστικό κατάστημα θα πρέπει να αντιληφθεί πως είναι φυλακισμένος και έπειτα να αποφασίσει την απόδραση του. Να αγγίξει το Γνώθι σ' αυτόν κατά την ρήση του Χίλωνα του Σπαρτιάτη.

Το εργαλείο που θα χρησιμοποιήσει ο άνθρωπος για να γνωρίσει τον εαυτό του δεν είναι άλλο από την παρατήρηση του εαυτού μας. Έτσι θα αντιληφθούμε αυτό που γράφει ο Πλάτων στον Κρίτων ότι ο άνθρωπος δεν πράττει αλλά τα πράγματα συμβαίνουν. Homo Mechanicus όπως λέει ο Όσσο. Γιατί όσο ο άνθρωπος δεν γνωρίζει τον εαυτό του τόσο οι πράξεις του θα είναι μηχανικές. Όταν ο άνθρωπος θα καταφέρει να γνωρίσει τον εαυτό του, όταν βρει το κέντρο του, τότε θα βιώσει την αναίτια χαρά και ευδαιμονία, παρατηρώντας ό,τι τον περιβάλει με παρθένα θωριά. Παρατηρώντας τον εαυτό μας, παρατηρώντας τον άκριτα ώσπου να απομείνει μόνο η παρατήρηση, ούτε καν ο παρατηρητής. Αυτός ο μηχανισμός μπορεί να λειτουργήσει εντός μίας ομάδας και μάλιστα το αποτέλεσμα να είναι πολλαπλάσιο της ατομικής εργασίας.

Πριν μπούμε στην διαδικασία της προσωπικής εργασίας πρέπει να αντιληφθούμε, όπως είπαμε, ότι είμαστε εσώκλειστοι σε μία φυλακή, πριν αποφασίσουμε να δραπετεύσουμε από αυτήν. Αυτή η φυλακή είναι ο ύπνος στον οποίο ζούμε. Βέβαια δεν εννοούμε τον φυσικό ύπνο που μας ξεκουράζει τα βράδια. Μιλάμε για μια κατάσταση ύπνωσης. Το ξύπνημα από την ύπνωση σημαίνει ότι αντιλαμβάνομαι την μηδαμινότητα μου, την μηδαμινότητα που υπάρχει λόγω της μηχανικότητας μου. Ξύπνημα σημαίνει την αντίληψη του ότι είμαι προσκολλημένος στην ύλη, ότι ταυτίζομαι και προβάλλομαι μέσω αυτής. Η ανακάλυψη ότι τίποτα από αυτά που έχω και κατέχω δεν είναι δικά μου, αλλά είναι είτε πρόσκαιρα είτε επίκτητα. Τα ξυπνήματα αυτά που στην αρχή είναι μικρά και προέρχονται συνήθως από κάποιο τράνταγμα, με την εργασία μας προσπαθούμε να τα κρατήσουμε παραπάνω. Εδώ είναι που αρχίζουν οι δυσκολίες. Η πολλαπλότητα των Εγώ μας αναλαμβάνει δράση, σαν ζωντανός οργανισμός που διαβλέπει την απειλή του. Δημιουργούνται άλλοθι για την συνέχεια της ύπνωσης. Σαν παράδειγμα μπορούμε να δούμε τον πραγματικό ύπνο. Αποφασίζουμε από βραδύς πως το πρωί θα ξυπνήσουμε νωρίς να διαλογιστούμε, την απόφαση αυτή την παίρνει το Εγώ που διαφεντεύει εκείνη την στιγμή. Το πρωί χτυπώντας το ξυπνητήρι, διαφεντεύει ένα άλλο Εγώ που σου λέει, άφησέ το για αργότερα δίνοντας μια πολύ πειστική δικαιολογία, και έτσι συνεχίζεις τον ύπνο σου. Μια πρώτη λύση είναι η χρήση κι άλλων ξυπνητηριών. Αλλά ο άνθρωπος συνηθίζει με τον καιρό τα ξυπνητήρια, τα αγνοεί και συνεχίζει τον λήθαργο. Αν όμως κάποιοι άνθρωποι αποφασίσουν να δουλέψουν ομαδικά ενάντια σ΄αυτήν την κατάσταση της ύπνωσης θα λειτουργούν ως ξυπνητήρια ο ένας του άλλου. Έτσι ο ένας θα ξυπνά τον άλλον και μάλιστα με διαφορετικού είδους ξυπνητήρι κάθε φορά. Η μετακύλιση στην κατάσταση του ύπνου πλέον είναι δυσκολότερη, αλλά όχι απίθανη. Ακόμα και όλα τα μέλη της ομάδας να αποκοιμηθούν ένας μπορεί σαν ξυπνητήρι να τους αφυπνίσει. Στο σημείο αυτό δεν θα ήταν περιττό να θυμηθούμε τον ευαγγελιστή Λουκά να περιγράφει την Προσευχή του Ιησού στο όρος τω ελαιών, όπου άφησε τους μαθητές του να τον περιμένουν όσο αυτός προσευχόταν και με το πέρας της προσευχής τους βρήκε να κοιμούνται. Ο ύπνος εδώ δεν αναφέρεται φυσικά στον βιολογικό ύπνο, γιαυτό και ο Ιησούς τους ξυπνά με την εντολή «Τι κοιμάστε; Σηκωθείτε και προσεύχεστε, για να μην εισέλθετε σε πειρασμό».

Τα αποτελέσματα της παρατήρησης του εαυτού μας δεν είναι άλλα από τα ελαττώματά μας, αυτά δηλαδή που ελαττώνουν τις δονήσεις μας. Πάνω σε αυτές τις παρατηρήσεις καλούμαστε να εργαστούμε και ως γλύπτες να τις δώσουμε νέα μορφή, σαν κομμάτι μαρμάρου που πετάμε τα περιττά για να απομείνει το έργο τέχνης, δηλαδή η αρχέγονη ουσία μας.

Η όλη προσπάθεια που καταβάλλουμε, εντέλει, είναι να καταφέρουμε να αφυπνιστούμε από τον λήθαργο στον οποίο έχουμε περιέλθει. Τι θα έχουμε κερδίσει με την αφύπνιση; Μα να δούμε τα πράγματα ως έχουν. Να καταφέρουμε να δούμε το πραγματικό μας Είναι. Και αυτό θα το καταφέρουμε ανακαλύπτοντας και απορρίπτοντας όλα αυτά τα επίκτητα μορφώματα μας που τα λέμε χαρακτήρα του ατόμου. Με την σμίλευση των ελαττωμάτων μας αποκτούμε το δικαίωμα, αν θέλετε να το πούμε έτσι, του θανάτου. Όχι του βιολογικού θανάτου, αλλά του θανάτου με την έννοια της απεμπόλησης όλων αυτών που μας κρατούν δέσμιους, της πολλαπλότητας των Εγώ. Του θανάτου δηλαδή ενός ανθρώπου φτιαχτού, κατασκευασμένου από τις περιστάσεις. Για να γεννηθούμε πρέπει να πεθάνουμε πρώτα. Η γέννηση σηματοδοτεί την δημιουργία ενός ανθρώπου που έχει ανακαλύψει το κέντρο του, την ουσία του, το Είναι του και αρχίζει να αποκτά ένα αδιαίρετο Εγώ. Αντιλαμβανόμαστε πλέον τον ρόλο της αδιάκοπης εργασίας για αφύπνιση και εντός της ομάδας. Γέννηση – Αφύπνιση – Θάνατος – Αναγέννηση. Αυτή είναι η γραμμή που μας καλεί να την βαδίσουμε. 


Κάθε σπόρος τείνει να φέρει στο φως τον αντίστοιχο καρπό. Κάθε πράξη γεννάει τα αντίστοιχα αποτελέσματα. Γι΄ αυτό οι επιλογές μας πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο συνειδητές και να εκπορεύονται από τον Ανώτερο Εαυτό μας. Όταν οι προθέσεις της ομάδας είναι αγνές και τα μέλη της αναζητούν το κοινό καλό ώστε να το προσφέρουν, να το ακτινοβολήσουν γύρω τους, τότε ο νόμος της ανταπόδοσης σίγουρα θα το επιστρέψει στην ομάδα. Ό,τι δώσεις αυτό θα λάβεις όπως αναφέρει και ο ορφικός ύμνος του Άρεως. Ο πόλεμος θα φέρει αίμα και θάνατο, η έλλειψη του πολέμου θα φέρει κάρπισμα των αγρών δίνοντας χώρο στην Δήμητρα.

Επιλέξαμε συνειδητά το χρέος που περιγράφει ο Καζαντζάκης ως ανήφορο; Ο ανήφορος της αυτοανακάλυψης είναι σκόλιος, μακρύς και φαίνεται βουνό. Ένα βουνό που η κορυφή του όσο ανεβαίνουμε, τόσο αυτή θα ξεμακραίνει μέσα στα σύννεφα του Εγώ. Οι πρόποδες όμως θα είναι εκεί κάτω σε κάθε μας ολίσθημα, γιατί ο αγώνας είναι διαρκής και χωρίς αναπαμό. Αρκεί να θυμόμαστε, πως αν κόψουμε την κορυφή και την φέρουμε στον εύκρατο κάμπο όπου ζούμε για να την πατήσουμε, αυτή δεν θα είναι η κορυφή. Οι κορυφές χαρακτηρίζονται από το ύψος τους και όχι από το υλικό τους. Και δεν θα ξαφνιαστούμε αν στην κορφή βρούμε τα ίδια λιανολίθαρα του κάμπου. 


 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...