«Πατέρα μας»
Μ’ αυτές τις λέξεις ο Ιησούς καθορίζει μια για πάντα ότι η σχέση ανάμεσα στο Θεό και τον άνθρωπο είναι σχέση πατέρα – παιδιού. Αυτό αποκλείει κάθε πιθανότητα να είναι ο Θεός εκείνος ο ανελέητος τύραννος που παρουσιάζεται συχνά από τη θεολογία. Ο Ιησούς λέει ξεκάθαρα ότι η σχέση είναι σχέση πατέρα – παιδιού και όχι σχέση ενός ανατολίτη ηγεμόνα προς χαμερπείς σκλάβους. Όλοι μας ξέρουμε πολύ καλά ότι όσο και αν υστερούν άνδρες και γυναίκες σε άλλα θέματα, κάνουν ότι καλύτερο μπορούν για τα παιδιά τους. Υπάρχουν δυστυχώς σκληροί και κακοί γονείς αλλά αυτοί αποτελούν μια τέτοια εξαίρεση ώστε να περνούν στις εφημερίδες.
Η έκφραση αυτή που καθορίζει τη φύση του Θεού, καθορίζει ταυτόχρονα και τη φύση του ανθρώπου γιατί αν ο άνθρωπος είναι γέννημα του Θεού, τότε πρέπει να έχει κι αυτός την ίδια φύση. Τα όμοια γεννούν όμοια – αυτό είναι Κοσμικός νόμος. Δεν είναι δυνατόν να παραχθούν κρίνα από μια τριανταφυλλιά ούτε μια γελλάδα να γεννήσει αλογάκι. Το γέννημα είναι και πρέπει να είναι ίδιας φύσης με τον γενήτορα. Έτσι λοιπόν, εφόσον ο Θεός είναι Πνεύμα Θεϊκό, το ίδιο πρέπει να είναι και ο άνθρωπος, όσο κι αν τα φαινόμενα δείχνουν το αντίθετο.
Εκείνο που βλέπουμε επίσης είναι ότι η προσευχή δε λέει «Πατέρα μου» αλλά «Πατέρα μας» πράγμα που αποκαλύπτει την αδελφοσύνη των ανθρώπων. Στρέφει αμέσως απ’ την αρχή την προσευχή μας στο γεγονός ότι όλοι οι άνθρωποι είναι αδέλφια, παιδιά ενός πατέρα και ότι δεν υπάρχουν ούτε Εβραίοι ούτε Έλληνες, ούτε αφεντικά ούτε σκλάβοι, ούτε εκλεκτοί ούτε ανάξιοι, γιατί όλοι οι άνθρωποι είναι αδέλφια. Μ’ αυτή τη διαβεβαίωση ο Ιησούς βάζει τέρμα σε όλες εκείνες τις παράλογες διαδόσεις για μια «εκλεκτή φυλή», για την πνευματική ανωτερότητα μιας οποιασδήποτε ομάδας ανθρώπων έναντι οποιασδήποτε άλλης. Διαλύει την αυταπάτη ότι τα μέλη ενός έθνους ή φυλής ή περιοχής, ή κοινωνικής τάξης ή χρώματος μπορεί να είναι ανώτερα μπροστά στα μάτια του Θεού. Εκείνος μας είπε ότι το καθοριστικό για τον άνθρωπο είναι η πνευματική του κατάσταση και ότι αυτό που έχει σημασία είναι να συνεχίζει την πορεία του στην πνευματική ατραπό, άσχετα αν ανήκει ή όχι σε κάποια ομάδα.
Η έκφραση «Πατέρα μας» φανερώνει ότι πρέπει να προσευχόμαστε όχι μόνο για τον εαυτό μας αλλά για όλους τους ανθρώπους. Κάθε μελετητής της Αλήθειας πρέπει τουλάχιστον για λίγες στιγμές κάθε μέρα, να διαλογίζεται πάνω στην Αλήθεια της Ύπαρξης στο όνομα όλης της ανθρωπότητας γιατί κανένας δε ζει ούτε πεθαίνει για τον εαυτό του και μόνο. Όλοι είμαστε – πολύ πιο κυριολεκτικά από ότι φανταζόμαστε – μέλη του ενός Σώματος.
Ας διαλογιστούμε λοιπόν με την ευκαιρία της Μεγάλης Εβδομάδας πάνω στη φράση αυτή του Ιησού για να κατανοήσουμε ότι υπάρχουν πολύ περισσότερα πράγματα πίσω από την επιφάνεια των λέξεων «Πατέρα μας». Όσο απλά κι αν φαίνονται τα λόγια αυτά, ο Ιησούς έχει κρύψει μέσα τους μια πνευματική βόμβα που τελικά θα καταστρέψει κάθε σύστημα που επινόησε ο άνθρωπος και το οποίο κρατάει αιχμάλωτη την ανθρωπότητα.
Καλή Ανάσταση σε όλους !
1 σχόλιο:
Το Πάτερ Ημών είναι μια από τις πιο εσωτερικές προσευχές του Χριστιανισμού που σύμφωνα με την παράδοση ο Χριστός την στιγμή του μαρτυρίου του στον Σταυρό απήυθυνε την ικεσία στον Ουράνιο Πατέρα του.
Πάτερ ημών, ο εν τοις ουρανοίς
Αγιασθήτω το όνομα σου
Ελθέτω η Βασίλεια σου
Είναι οι τρεις πρώτοι στίχοι δηλαδή ο Πατέρας μας υπάρχει σε όλους του Ουρανός δηλαδή σε όλους τους κόσμους φυσικό, ηθικό, θείο. Εκδηλώνεται όμως και εκδηλωνεται επίσης με τον Λόγο (το όνομα σου) ενώ το Άγιο Πνεύμα (η Βασιλεία σου), η ζώσα πραγματικότητα της Θεότητας, ο πνευματικός μας εαυτός, ο θεικός σπινθήρας, υπάρχει και έρχεται σε όλους μας με την γέννηση μας.
Δημοσίευση σχολίου