Πέμπτη 2 Ιουλίου 2009

O Αποσυμβολισμός του Άθλου του Ηρακλή «Τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων»



Ο Ηρακλής σε αυτόν τον άθλο πήρε την εντολή να βρει τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων. Η αναζήτηση τον οδηγεί μακριά πια και δεν ξέρει πού βρίσκονται αυτά τα μήλα. Συνάντησε τον Νηρέα, «τον σοφό των θαλασσών» ένα δάσκαλο σοφό αλλά ασαφή στα λόγια του. Έπαιρνε πολλές μορφές και δεν απαντούσε ευθέως. Κάποια στιγμή από τα λεγόμενα του Νηρέα, καταλαβαίνει πως πρέπει να πάει νότια. Στο δρόμο του νίκησε τον γίγαντα Ανταίο (γιο του Ποσειδώνα και της Γαίας) και συνάντησε τον Βούσιρη (γιο του Ποσειδώνα και μίας θνητής). Ο Βούσιρης θεωρούσε πως ήταν δάσκαλος, έπεισε τον Ηρακλή, τον παρέσυρε και ήθελε να τον θυσιάσει. Ο Ηρακλής κατόρθωσε να καταλάβει τι συνέβαινε και ξέφυγε. Μετά συναντά τον Προμηθέα δεσμώτη στο βράχο και τον λυπάται. Τον βοηθά κι εκείνος του εξηγεί πώς να βρει και να πάρει τα χρυσά μήλα. Βρίσκει τον Άτλαντα που κρατά το βάρος του κόσμου στις πλάτες του, παίρνει τη θέση του κι ο Άτλαντας του φέρνει τα μήλα, που φύλαγε ένας δράκος και τρεις παρθένες.

Ο άθλος αυτός είναι πιο περιπετειώδης. Έχουμε τα ταξίδια και τη διαρκή μετακίνηση με σκοπό τη γνώση. Το μήλο είναι σύμβολο που βρίσκουμε και στη Παλαιά Διαθήκη, στο κήπο της Εδέμ, όπου κοντά του βρίσκεται ένα φίδι και στο Δέντρο αυτό είναι η γνώση του καλού και του κακού. Είναι η αρχή της γνώσης πάνω στη δυαδικότητα των πραγμάτων, όπου όλα έχουν τις δύο όψεις, καλό και κακό, μικρό και μεγάλο, είναι η αναγνώριση της έλξης των αντιθέτων. Στον άθλο τα χρυσά μήλα είναι πολλά, σύμβολο της πολυπλοκότητας, της πολλαπλότητας, της σύνθεσης και των πολλών γνώσεων που αποκτούν όσοι τρέφονται με το Δέντρο της Ζωής. Στην αναζήτηση αυτή υπάρχει πάντα το στοιχείο της πλάνης και της ασάφειας.


Ο πρώτος δάσκαλος, υποδηλώνει την έννοια της άπιαστης σοφίας, την οποία ο Ηρακλής δεν κατανοεί. Γι αυτό και κάνει λάθος και πάει νότια. Στη συμβολική γλώσσα, η νότια πορεία, σημαίνει οπισθοδρόμηση. Παλεύει με τον γίγαντα Ανταίο, που συμβολίζει άλλη μία πλάνη στην οποία πέφτει και στη συνέχεια συναντά τη βασική δυσκολία, τον ψευδό-δάσκαλο Βούσιρη, που επιδιώκει να τον πλανέψει και να τον θυσιάσει για δικό του όφελος. Ο αναζητητής είναι δυνατόν να βρεθεί σε λανθασμένο χώρο γνώσης, κι ο δάσκαλος να μην είναι ο σωστός. Αυτό, ακόμη κι αν γλιτώσει, όπως ο Ηρακλής, τον καθυστερεί. Τέλος εμφανίζεται η φιλευσπλαχνία, με τη βοήθεια που παρέχει στον Προμηθέα. Ο Προμηθέας, είναι αυτός που τρώγεται από τους γύπες των τύψεων, γιατί μετέδωσε τη γνώση σε αμύητους και αυτή σπαταλήθηκε ή κακοποιήθηκε. Ο Ηρακλής διώχνει την ιδιοτέλεια, τον προσωπικό του στόχο και προσφέρεται να βοηθήσει τους πάσχοντες (Προμηθέα). Ο Προμηθέας, τον ανταμείβει για τη πράξη του και τον συμβουλεύει πώς να βρει τα μήλα, δηλαδή πώς να προσεγγίσει τη γνώση χωρίς κίνδυνο. Όταν παίρνει τον κόσμο στους ώμους του, είναι μία συμβολική κίνηση, μία προσωπική θυσία πάλι, καθώς σηκώνει το βάρος της ανθρωπότητας κι αυτό τον οδηγεί στην ανταμοιβή των χρυσών μήλων. Ο Δράκος που φύλαγε το δέντρο της γνώσης είναι αυτός που μπορεί να μας πλανέψει, όπως συνέβη με τον Αδάμ και την Εύα. Οι τρεις Παρθένες όμως που δίνουν τα μήλα, ονομάζονται Νοημοσύνη, Αγάπη και Σοφία. Ο άθλος σημειώνει τις πλάνες και τους ψεύτικους δασκάλους, αλλά και τη λεπτότητα της προσέγγισης της γνώσης, καθώς και την ανιδιοτελή προσφορά υπηρεσίας προς την ανθρωπότητα. Παρόμοια μηνύματα επίσης μας περνά η Οδύσσεια.

4 σχόλια:

Χιουης είπε...

Μπορει να ειναι ετσι
αλλα μπορει κι αλλιως ....
χμ
θα μπορουσε το μηλο να εχει σχεση με την ομιλια ;
ποιος ο απαγορευμενος καρπος απ το δενδρο της γνωσης ;
υπαρχουν πολλα ερωτηματα που θελουν εναν εναλλακτικο τροπο προσεγγυσης για να βγαλεις ακρη .

delta είπε...

Κι αφού οι άθλοι του Ηρακλή μας τελείωσαν (12 δεν ήταν ή δε θυμάμαι καλά ;).

Κι αφού μας λες φίλε Λάμδα (που το βρήκες αυτό το γράμμα ; - το Δέλτα είναι το σωστό) στην τελευταία πρόταση σου πως «Παρόμοια μηνύματα επίσης μας περνά η Οδύσσεια» μήπως ήλθε η ώρα να ασχοληθούμε με τους «άθλους» του Οδυσσέα και το πολυθρύλητο εκείνο ταξίδι της επιστροφής του στην πατρίδα του (που ήταν αν δεν κάνω λάθος η Λευκάδα;) :-)

delta είπε...

Εκτός αν έχουν αντιρρήσεις τα κορίτσια (Χριστίνα και Κέλλυ) και επιμένουν πως ήταν η Ζάκυνθος ή η Κέρκυρα :-))

LAMDA είπε...

Αγαπητέ Φίλε Δέλτα

Βιάζεσε να τελειώσουν οι άθλοι:-)!!! Υπάρχει ακόμα ένας αφού αναλύθηκαν μόνο οι 11 από τους 12 (το πρώτο άρθρο ήταν εισαγωγικό). Καλή ιδέα η ανάλυση της Οδύσειας. Το θέμα είναι ότι η Λευκάδα έχει πολύ ζήτηση φέτος (κάποτε ο Οδυσσέας περιπλανήθηκε 10 χρόνια για να φτάσει, τώρα ούτε βάρκα χρειάζεσαι) και μου φαίνεται η επιστροφή θα γίνει από το Νησί των Φαιάκων!

Αγαπητέ Φίλε ΚΥ+ΩΝ θα μπορούσε να είναι και έτσι! Θα είμασταν πιστεύω όλοι οι φίλοι του blog τυχεροί αν μπορούσαμε να έχουμε και μία άλλη εναλλακτική άποψη για τον αποσυμβολισμό του άθλου ή συμβόλων αυτού αφού όλοι για την πνευματική μας βελτίωση προσπαθούμε και κάτι τέτοιο ίσως μας βοηθούσε πολύ!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...